http://meldpuntkamerverhuur.nl/

Onderhoud

 

Nieuwste vraag:

Geachte lezer en hopelijk vlotte reageerder op mijn vraag,

Om direct bij het dringende punt te komen, gaat het om een dakpan wat los ik gekomen tijdens de storm op zaterdag. Ik heb hier gelijk de verhuurder over gebeld maar die heeft me op de telefoon op een vriendelijke wijze afgewezen. Deze conclusie trek ik uit dat die geen indicatie gaf wanneer die het zou komen repareren ookal gaf ikzelf aan dat het niet verstandig is ivm met meerdere dagen achter elkaar regen; en daarbij dat die niet eens vroeg naar waar het op het dak is gebeurd, om welke kamer het ging, niet eens de kant van het dak.

Natuurlijk snap ik dat de verhuurder (tevens ook klusjesman, timmerman enz) niet in de storm langs zou komen, maar op zondag waaide het maar 20km/ph in Leiden, minder wind kan haast niet naast zee en was het tevens relatief droog overdag. Vandaag op maandag waait het iets meer maar ook binnen de norm aangezien ik wel andere dakreparaties zag verricht worden.

Na het belletje op zaterdag heb ik er gelijk nog een email erbij gestuurd over de duidelijke plek van de dakpan en nog andere zorgen die er op dit moment niet toe doen.

Mijn grootste zorg is op dit moment met alle regen in de avond, is dat ik een lekkage krijg wat niet prettig zou zijn aangezien het precies boven mijn hoofdzijde van het bed ligt. Ik hoor op die plek beduidend de regen harder doorkomen; buiten is het gat te zien en nog omliggende dakpannen die er binnenkort ook afschuiven; en binnen mijn kamer is het op die plek op de muur ook kouder en hoor je het druppen aan de andere zijde.

Wat kan ik doen naast nog meer mails sturen en bellen? aangezien het nu dag 4 is dat er regen in valt en stroomt.

Wat achtergrond:
- betreft dakpan boven mijn kamer in het punt van het huis.
- huis heeft totaal 5 bewoners met 5 kamers en 1 gedeelde keuken, 1 douche en 1 wc. (geen woonkamer)
- verhuurder heeft bij eerder lekkage melding (november) in het soortvan washoekje, pas de dakpan gerepareerd toen in april na een lente-bui het via het dak door de vloer van de washok het stilstaande water bij het plafond van de keuken zichtbaar was. Tevens alleen dakpan verwisseld. Niets aan vloer washoekje of plafond keuken gedaan.

Ik zal de verhuurder nogmaals bellen in de ochtend. Mocht ik weer de indruk van hem krijgen.. van het komt wel eens in de verre toekomst.. Is het misschien een idee om iemand anders te bellen voor de reparatie en de kosten achteraf bij de verhuurder neer te leggen?

Tevens heb ik een bijkomende vraag waar ik ook meerdere malen met de verhuurder over heb gehad maar het gewoonweg opgegeven heb is: Het brandalarmsysteem (is centraal gekoppeld via netwerk) was defect sinds maart 2014. Verhuurder heeft gezegd dat iemand langs is geweest om het te reparen maar de brandmelders zitten nog steeds verstopt in hetzelfde kastje toen het defect was. Aangezien dit voor de brandveiligheid van het pand niet verantwoord is hebben wij als huurders ons gewapend met brandblussers op elke verdieping (die zaten er niet eerder). Kunnen hier nog iets rechtelijk van maken? De meeste huurders zijn gewoonweg verhuisd. In het anderhalf jaar wat ik er woon zijn er al 6 mensen in en uit geweest.

Lange vraag, hopelijk heeft u meer raad dan wij overhebben.

Alsnog met vriendelijke groet,
Dino Karic
Namens mezelf en de bewoners van het huis op de tomatenstraat in Leiden.

 

door Dino op 28-07-2015 05:08

Het antwoord van Ruben Alderse Baas van Alderse Baas Noordhof advocaten

 

Beste huurder,

Het is goed dat je je verhuurder direct op de hoogte hebt gebracht van het gebrek. Wat betreft de kosten: de kosten voor het onderhouden en vervangen van dakpannen (t.g.v. storm) komen inderdaad voor rekening van de verhuurder. Nu je het idee hebt dat de verhuurder niet op korte termijn actie gaat ondernemen, zou je hem een ingebrekestelling kunnen sturen. Een ingebrekestelling is een brief waarin je aangeeft dat er een gebrek is in de woning en dat je wenst dat dit gebrek binnen een redelijke termijn wordt hersteld. Zorg ervoor dat je zelf een kopie van de brief houdt en deze aangetekend aan de huurder verstuurd (als bewijs). Ik raad je aan om in de brief ook te vermelden dat de verhuurder niet bereid is gebleken om het gebrek te verhelpen. Wanneer de verhuurder niet binnen de gestelde termijn reageert, kun je aangeven dat je het gebrek zal laten herstellen op kosten van hem/haar. Deze kosten zouden eventueel zelfs in mindering kunnen worden gebracht op de te betalen huur.

Wat betreft het brandalarmsysteem: Of de verhuurder nieuwe brandmelders dient op te hangen is afhankelijk van de vraag of afwezigheid van een installatie een gebrek oplevert. Volgens het gerechtshof te 's-Hertogenbosch kan de afwezigheid van een brandmeldinstallatie voor de huur van een bedrijfsruimte een gebrek opleveren. Of dit ook geldt bij de huur van een woonruimte is de vraag.

Mocht je verdere actie willen ondernemen dan raad ik je aan om langs het Juridisch Loket te gaan.

Hopend je voldoende te hebben geĂŻnformeerd,

met vriendelijke groet

namens Alderse Baas Noordhof advocaten
Sietske de Boer

 

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Reageer!

Woord niet leesbaar? Klik hier voor een nieuw woord.

Eerder gestelde vragen over onderhoud

http://www.studenten.net/
tempus fugit